تاریخچه تیم ملی فوتبال ایران

تاریخچه تیم ملی فوتبال ایران

تیم ملی فوتبال ایران یکی از پر قدرترین تیمهای ملی در سطح آسیا به خصوص غرب آسیا منطقه خاورمیانه بشمار می رود . تیم ملی ایران تاکنون 3 سه بار به جام جهانی راه یافته است که در هر سه دوره، از صعود به دور بعدی مسابقات بازمانده است. 

 

 

1 پیروزی (مقابل آمریکا)، 2 تساوی (مقابل اسکاتلند و آنگولا) و 6 شکست (مقابل هلند، پرو، یوگسلاوی، آلمان، مکزیک و پرتغال)، کارنامه ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال است..

بهترین گلزن تاریخ فوتبال جهان و ایران علی دایی با ۱۰۹ گل زده آقای گل فوتبال ملی جهان است.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال ناصر حجازی رابه عنوان دومین دروازه‏ بان برتر قرن بیستم قاره آسیا معرفی کرده‌است.

تا کنون در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ چهار بازیکن ایرانی موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال آسیا شده‌اند .

خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی چهار بازیکنی هستند که بهترین بازیکن آسیا شده‌اند.

 علی دایی

تاریخچه تیم ملی فوتبال ایران

- اولین بازی تیم ملی ایران

تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار در تاریخ 4 شهریور 1320 در دیداری دوستانه، در کابل به مصاف تیم ملی افغانستان رفت؛ که این دیدار با نتیجه (0-0) به پایان رسید.  در دو دهه بعد اتفاقی در فوتبال ایران رخ نداد، اما در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی ایران توانست به عنوان یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی جایگاه ثابتی برای خود دست و پا کند. طی آن سال‌ها ایران موفق شد سه بار پیاپی در ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ به مقام قهرمانی دست یابد. ایران هرگز نتوانست بار دیگر به چنین عنوانی دست یابد اما موفق شد چهار بار به مقام سوم این مسابقات برسد.

 

- جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸

ایران در سه دوره نخست جام ملت‌های آسیا (۱۹۵۶، ۱۹۶۰ و ۱۹۶۴) غایب بود. اما در جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ نخستین حضور خود را تجربه کرد و البته میزبانی بازی‌ها را نیز بر عهده گرفت. همه بازی‌ها در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. ایران در این دوره که دوره چهارم جام بود به همراه ۴ تیم دیگر رقابت می‌کرد: اسرائیل، برمه، تایوان، هنگ کنگ. ایران با ترکیبی از جوانان جویای نام و برخی ستارگان قدیمی با مربی‌گری محمود بیاتی به این مسابقات پا گذاشته بود. در بازی نخست به تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۴۷ خورشیدی برابر هنگ کنگ، ایران با نتیجه ۲ - ۰ و گل‌های همایون بهزادی و علی جباری به پیروزی رسید. ۲۰۰۰۰ تماشاگر از این بازی دیدن کردند. سه روز بعد ایران به مصاف تایوان رفت و این تیم را با حساب ۴ - ۰ در حضور ۳۰۰۰۰ تماشاگر شکست داد، گل‌های ایران را همایون بهزادی، حسین کلانی، اکبر افتخاری و حسین فرزامی به ثمر رساندند. ۲۶ اردیبهشت ایران با برمه دیدار کرد و توانست این بازی را هم با نتیجه ۳ - ۱ و گل‌های حسین کلانی، اکبر افتخاری و همایون بهزادی در حضور ۳۰۰۰۰ تماشاگر شکست دهد. ایران بازی پایانی را در ۲۹ اردیبهشت و مقابل اسرائیل برگزار کرد. این بازی در حضور ۳۰۰۰۰ تماشاگر برگزار شد و ایران توانست با گل‌های بهزادی و قلیچ‌خانی پیروز و فاتح جام شود. بدین ترتیب ایران در همه بازی‌های خود پیروز شد. پس از این قهرمانی تهران غرق در شادی شد و برای نخستین بار فوتبال مردم ایران را به خیابان‌ها کشاند.

- جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲

تیم ملی فوتبال ایران سال 1972

در پنجمین دوره جام ملت‌ها ایران مدافع عنوان قهرمانی بود. تیم‌های بیشتری در این دوره شرکت کرده بودند و بنا بر این دوره مقدماتی بازی‌ها نیز برگزار شد. رقابت‌های نهایی در کشور تایلند و شهر بانکوک برگزار می‌شد. تیم‌ها به دو گروه ۴ تیمی تقسیم شدند. ایران با مربی‌گری محمد رنجبر در این رقابت‌ها حاضر شده بود و در بازی نخست که روز ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۵۱ خورشیدی و در حضور ۲۰۰۰ تماشاگر برگزار شد به مصاف کامبوج رفت. این بازی که در ورزش‌گاه ملی بانکوک انجام شد با دو گل حسین کلانی و صفر ایرانپاک و با نتیجه ۲ - ۰ به سود ایران خاتمه یافت. روز ۱۹ اردیبهشت ایران در حضور ۵۰۰۰ نفر به دیدار عراق رفت و این بازی را نیز با هت‌تریک حسین کلانی با نتیجه ۳ - ۰ به سود خود پایان بخشید. روز ۲۳ اردیبهشت ایران به مصاف میزبان بازی‌ها یعنی تایلند رفت. این بازی با استقبال تماشاگران تایلندی برگزار شد و حدود ۲۰۰۰۰ نفر از این بازی دیدن کردند. ایران با دو پیروزی پیشین از گروه خود صعود کرده بود و این بازی در حقیقت تشریفاتی محسوب می‌شد، به همین دلیل تیم ملی ایران از بازیکنان ذخیره خود استفاده کرد. بازی زیر باران شدید آغاز شد و تا دقیقه ۸۰ با نتیجه ۲ - ۰ به سود میزبان ادامه یافت. در دقایق پایانی علی جباری موفق شد ۳ بار پیاپی دروازه تیم تایلندی را باز کند تا نتیجه ۳ - ۲ به سود ایران خاتمه یابد. روز ۲۶ اردیبهشت ایران بار دیگر برای انجام دیدار نیمه‌پایانی به مصاف کامبوج رفت و توانست این بار هم با نتیجه ۲ - ۱ و گل‌های صفر ایرانپاک و پرویز قلیچ‌ خانی (پنالتی) به پیروزی دست یابد و راهی بازی فینال شود. بازی پایانی برابر کره جنوبی روز ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۱ خورشیدی در حضور ۱۵۰۰۰ تماشاگر در ورزشگاه ملی بانکوک برگزار شد و در خاتمه با نتیجه ۲ - ۱ به سود ایران پایان یافت. گل‌های ایران را علی جباری و حسین کلانی (در وقت اضافی) به ثمر رساندند. این بازی در تهران به صورت زنده از تلویزیون دولتی پخش شد.

- جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶

ششمین دوره جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۶ به میزبانی ایران برگزار شد. تیم ایران در گروه دوم بازی‌ها با دو تیم عراق و یمن جنوبی همگروه بود.

در دیدار نخست تیم ایران موفق شد با گل‌های ناصر نورایی و حسن روشن در دقایق ۴۵ و ۵۸ تیم عراق را با دو گل شکست بدهد.

در بازی دوم تیم ایران با نتیجهٔ پرگل ۸ بر صفر تیم یمن جنوبی را در هم کوبید. گل‌های این بازی را غلامحسین مظلومی در دقایق ۶۳ و ۷۴ و ۸۰، علیرضا عزیزی در دقایق ۱۷ و ۷۳، ناصر نورایی در دقایق ۴۰ و ۴۲ و علیرضا خورشیدی در دقیقه ۴۵ به ثمر رساندند.

در مر حله نیمه نهایی تیم ایران به مصاف چین رفت که این بازی در وقت‌های قانونی گلی در بر نداشت. در وقت‌های اضافی این تیم ایران بود که با گل‌های علیرضا خورشیدی در دقیقه ۱۰۰ و حسن روشن در دقیقه ۱۱۹ موفق شد دو بر صفر چین را شکست داده و به فینال صعود کند

در دیدار فینال ایران به مصاف تیم کویت رفت که موفق شد این تیم را با تک گل علی پروین شکست داده و برای سومین بار پیاپی قهرمان آسیا شود.

تیم ایران در این دوره منصور رشیدی را درون دروازه داشت و با زدن ۱۳ گل حتی یک گل دریافت نکرد.

در این دوره از بازیها مربیگری تیم ملی فوتبال ایران را حشمت مهاجرانی بر عهده داشت.

 

- جام جهانی 1978 آرژانتین

تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین

تیم ملی فوتبال ایران توانست در تاریخ ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۷ موفق شد تیم فوتبال استرالیا را با نتیجه 1-0 در حضور ۹۰۰۰۰ هوادار در ورزشگاه آزادی تهران شکست دهد و به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین راه یاید و در ۱۹۷۸ پا به عرصه رقابتهای جام جهانی گذاشت این اولین حضور تیم ملی ایران در این رقابتها بود . ایران در دو بازی نخست با شکست  در مقابل هلند و پرو مواجه شد . و در بازی سوم خود مقابل اسکاتلند با شگفتی آفرینی بازیکنان و با گلزنی دانائی فرد به نتیجه تساوی 1-1 دست یافت و از راه یابی به مرحله پلی آف جام جهانی باز ماند .

بازی تیم ملی ایران و هلند در جام جهانی 1978بازی تیم ملی ایران و هلند در جام جهانی 1978

 

- جام جهانی 1988 فرانسه

در نوامبر ۱۹۹۷ میلادی، تیم ملی ایران در شرایطی دشوار برای حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به دیدار تیم ملی استرالیا رفت و در هر دو بازی با نتیجه تساوی پایان رسید، اما ایران به لطف قانون گل زده در خانه حریف توانست برای دومین بار به جام جهانی راه یابد. در بازی برگشت تیم ملی ایران در مقابل استرالیا تا دقایق پایانی 2-0  به سود تیم ملی استرالیا بود اما با دو گل کریم باقری و خداداد عزیزی نتیجه را به نفع تیم ایران رقم زد. هواداران فوتبال در ایران از آن بازی با عنوان حماسه ملبورن یاد می کنند . تیم ملی ایران توانست در جام جهانی 98 فرانسه نخستین پیروزی خود را با گل تاریخی حمید استیلی در جام جهانی مقابل تیم ملی آمریکا به دست آورد. این بازی که به دلیل مواضع سیاسی و خصومت دو کشور شرایطی ویژه داشت با نتیجه 2-1 به سود ایران خاتمه یافت.

خداداد عزیزی

تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 فرانسه

بازی تیم ملی ایران و یوگوسلاوی در جام جهانی 98 فرانسه

 

- جام جهانی 2006 آلمان

و اما سومین حضور تیم ملی ایران در جام جهانی در سال 2006 در کشور آلمان بود . تیم ملی ایران با مربی‌ گری برانکو ایوانکوویچ توانست به راحتی به جام جهانی صعود کند و هنوز یک بازی به پایان رقابت‌های مقدماتی باقی مانده بود که تیم ملی ایران به این جام جهانی راه یافت.

در دور نخست ایران با تیم های  قطر، لائوس و اردن هم‌ گروه شد. تیم ایران ابتدا 3-1 قطر را برد ، سپس لائوس را 7-0 شکست داد آن‌گاه برابر اردن در ورزشگاه آزادی 1-0 شکست خورد. در دور برگشت بازی‌ها ایران در بازی نخست باید اردن را شکست می‌داد. فدراسیون توانست وحید هاشمیان را راضی کند تا پس از مدت‌ها به تیم ملی بازگردد. همین بازیکن در بازی با اردن با پاس گلی که در دقیقه ۸۱ به علیرضا واحدی نیکبخت داد زمینه‌ ساز شکست تیم ملی اردن در خانه شد. این بازی با نتیجه 2-0  به پایان رسید و گل دوم را علی دایی در دقیقه ۹۰ ثبت کرد. در بازی بعدی با قطر وحید هاشمیان بار دیگر درخشید و با گل‌زنی در دقایق ۸ و ۸۹ حضوری مؤثر داشت. نتیجه پایانی این بازی 3-2 به سود ایران بود. دیگر گل ایران را آرش برهانی در دقیقه ۷۷ درون دروازه تیم ملی قطر جای داد. ایران در بازی آخر بار دیگر لائوس را ۷ - ۰ شکست داد و به عنوان تیم نخست گروه به دور بعدی صعود کرد.

تیم ملی فوتبال ایران

در مرحله بعد تیم ملی ایران با تیم های ژاپن، کره شمالی و بحرین هم گروه شد . در دیدار نخست ایران برابر بحرین با نتیجه ۰ - ۰ متوقف شد. بازی دوم بار دیگر با درخشش وحید هاشمیان همراه شد، و تیم ملی ایران توانست ژاپن را با دو گل این بازیکن 2-1 شکست دهد. در بازی سوم مقابل کره شمالی، تیم ملی موفق شد با دو گل میزبان خود را مغلوب کند. گل‌های ایران را مهدی مهدوی‌کیا در دقیقه ۳۴ و جواد نکونام در دقیقه ۸۰ رقم زدن . بازی برگشت در مقابل کره شمالی با نتیجه ۱ - ۰ و گل دقیقه ۴۵ رحمان رضایی به سود ایران پایان رسید  تا تیم ملی ایران در بازی بعدی به مصاف تیم ملی بحرین برود. ایران در صورت تساوی برابر بحرین هم بدون احتساب بازی پایانی برابر تیم ملی ژاپن به جام جهانی صعود می‌کرد. تیم ایران توانست این بازی را با گل به یاد ماندنی دقیقه ۴۸ محمد نصرتی در ورزشگاه آزادی پیروز شود و به جام جهانی 2006 راه یابد. در بازی آخر این گروه ایران در یک دیدار تشریفاتی برابر میزبانش ژاپن 2-1 شکست خورد. تنها گل ایران را علی دایی در دقیقه ۷۸ از روی نقطه پنالتی درون دروازه ژاپن جای داد. بدین ترتیب ایران با ۱۳ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه بعد از ژاپن راهی دور نهایی جام جهانی شد.

تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 آلمان به همراه پرتغال، آنگولا و مکزیک در گروه D این رقابت‌ها قرار گرفت. تیم ایران پیش از ورود به آلمان نتوانست بازی‌های تدارکاتی مناسبی برگزار کند. به همین دلیل تیم ملی به آمادگی کامل نرسید و نتوانست نتایج خوبی در این مسابقات کسب کند.

ایران بازی نخست را ۲۱ خرداد (۱۱ ژوئن) در ورزشگاه نورنبرگ در حضور ۴۱۰۰۰ تماشاگر و برابر تیم ملی مکزیک برگزار کرد. تیم ایران در نیمه اول بازی خوبی به نمایش گذاشت. نیمه دوم مکزیک سه تعویض انجام داد، و ایران دیگر نتوانست کاری از پیش ببرد. در پایان ایران با نتیجه 3-1 بازی را واگذار کرد. تک گل ایران را یحیی گل‌محمدی به ثمر رساند. پس از این بازی به شدت از حضور علی دایی در تیم انتقاد شد. این بازیکن در بازی بعد بر روی نیمکت نشست علی دایی بعدها گفت برخی بازیکنان به وی پاس نمی‌دادند. در بازی دوم برابر پرتغال نیز ایران در نیمه نخست خوب ظاهر شد، اما در نیمه دوم باز هم نمایش ضعیفی ارائه داد و در پایان با نتیجه 2-0 این بازی را نیز باخت. بازی با پرتغال در فرانکفورت روز ۲۷ خرداد و در حضور ۴۸۰۰۰ تماشاگر برگزار شد. بازی سوم ایران روز ۳۱ خرداد در لایپزیک در حضور ۳۸۰۰۰ تماشاگر مقابل تیم ملی آنگولا انجام شد. در این بازی نیز ایران مقابل حریفی که نخستین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کرد با نتیجه 1-1 متوقف شد. تنها گل ایران را مدافع این سهراب بختیاری‌زاده به ثمر رساند. با این تساوی ایران تنها یک امتیاز کسب کرد و از راه‌یابی به دور بعد بازماند. و تجربه ای تلخ را برای تیم ملی فوتبال ایران رقم زد .

 

- جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی

ایران برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۰ در مسابقات مقدماتی قاره آسیا شرکت کرده‌است. این تیم به همراه کویت، سوریه و امارات متحده عربی در گروه ۵ این رقابت‌ها قرار گرقت و با ۱۲ امتیاز به دور بعدی مسابقات صعود کرد. ایرانیها هر سه بازی دور رفت را با مساوی به پایان رساندند، اما هر سه بازی دور برگشت را با پیروزی خاتمه بخشیدند.

ایران در بازی نخست خود برابر سوریه با نتیجه ۰ - ۰ متوقف شد. این بازی در استادیوم آزادی برگزار شد. پس از آن ایران به مصاف کویت رفت که این بازی نیز در کویت با نتیجه ۲ - ۲ به پایان رسید. گل‌های ایران را علیرضا نیکبخت واحدی در دقیقه ۲ و سید جلال حسینی در دقیقه ۵ به ثمر رساند. اما در ادامه نتوانست برتری خود را حفظ کند و با دریافت دو گل در دقایق ۳۸ و ۸۲ که به دلیل اشتباه در خط دفاعی درون دروازه ایران جای گرفت دو امتیاز حساس این بازی را از دست داد. ایران در سومین بازی خود در این گروه روز ۱۷ خرداد سال ۱۳۸۷ در آزادی به دیدار امارات متحده عربی رفت و در این بازی توانست نتیجهٔ ۰-۰ را کسب کند و در بازی برگشت در شهر ابوظبی در ورزشگاه العین توانست این تیم را با یک گل در دقیقهٔ ۹ ببرد.

 

تیم ایران در تاریخ ۲۵ خرداد به تیم ملی فوتبال سوریه در ورزشگاه العباسیون دمشق رفت و با پیروزی مقتدرانهٔ ۲-۰ توانست صعود خود را به مرحلهٔ بعدی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی صد در صد کند. در این بازی غلامرضا رضایی در دقیقه ۶۴ و محسن خلیلی در دقیقه ۹۰+۵ گل زدند. محسن خلیلی در این بازی اولین گل ملی خود را به ثمر رساند.

تیم ایران با پیروزی ۲-۰ مقابل تیم ملی فوتبال کویت با ۱۲ امتیاز به مرحلهٔ بعدی این رقابت‌ها راه بافت. گل‌های این بازی را جواد نکونام در دقیقهٔ ۱۷ که اولین گل او در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ بود و غلامرضا رضایی در دقیقهٔ ۹۰+۲ به ثمر رسیدند.

ایران در پایان این مرحله با ۱۲ امتیاز در رده اول این گروه قرار گرفت و به همراه امارات به مرحلهٔ بعدی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کرده‌است.

ایران در مرحله دوم رقابت‌ها در یک گروه پنج تیمی که شامل تیم‌های امارات، کرهٔ شمالی و جنوبی و همچنین عربستان است قرار دارد. دو تیم اول این گروه به طور مستقیم و تیم سوم پس از برد در برابر تیم سوم گروه دیگر و بعد از آن در برابر نماینده اقیانوسیه به جام جهانی صعود خواهند کرد. ایران در بازی اول در ریاض ۱-۱ با تیم عربستان مساوی کرد. تک گل ایران را جواد نکونام به ثمر رساند. در بازی دوم ایران موفق شد ۲-۱ با گلهای مهدوی کیا و نکونام کره شمالی را با شکست از تهران بدرقه کرد. در بازی سوم ایران که باید امارات را شکست می‌داد در یک بازی پر اشتباه در ورزشگاه آل مکتوم ۱-۱ مقابل این تیم مساوی کرد. تنها گل ایران را کریم باقری به ثمر رساند. در این مسابقه سید مهدی رحمتی دروازه بان ایران بهترین بازیکن میدان شناخته شد. در بازی بعدی ایران در ورزشگاه آزادی در حضور ۸۰٬۰۰۰ هوادار در برابر تیم کره جنوبی بازی کرد که در آن بازی ابتدا ایران توسط جواد نکونام به گل رسید اما در دقایق پایانی بازی پارک جی سونگ نتیجه را مساوی کرد. پس از این بازی علی دایی از سمت خود برکنار شد و محمد مایلی کهن به عنوان سرمربی انتخاب شد اما بدون انجام حتی یک بازی در پی اتفاقاتی که بعد از بازی استقلال - سایپا روی داد و بیانیهٔ توهین آمیزش، وی در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ با صدور بیانیه‌ای دیگر از ادامه مربیگری تیم ملی فوتبال ایران استعفا کرد. او در این بیانیه با سخره گرفتن انتقاداتی که از وی شده وضعیت فوتبال ایران را با زبان کنایه زیر سوال برد. فدراسیون فوتبال نیز بلافاصله با این استعفا موافقت نمود. بعد از مایلی کهن نوبت افشین قطبی بود تا هدایت تیم ایران را در دست بگیرد.

نخستین بازی تیم ملی با هدایت افشین قطبی مقابل کره شمالی در کشور کره شمالی بود که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. بازی بعدی مقابل امارات بود در ورزشگاه آزادی که این بازی با تک گل علی کریمی به سود ایران به پایان رسید. بازی آخر در شهر سئول مقابل تیم کره جنوبی بود. تیم ایران در صورت پیروزی می‌تواست به جام جهانی صعود کند. تیم ملی ایران ابتدا با گل دقیقه ۵۲ مسعود شجاعی از حریف پیش افتاد اما مانند بازی رفت پارک جی سونگ در دقیقه ۸۲ بازی را به تساوی کشاند و با توجه به تساوی بدون گل تیم‌های عربستان و کره شمالی، تیم ملی ایران از رسیدن به جام جهانی بازماند.

 

- جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

مقدماتی

تبم ملی ایران برای حضور در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ با هدایت کارلوس کی روش در نخستین مرحله در دو بازی رفت و برگشت به مصاف تیم مالدیو رفت.

در بازی رفت تیم ایران موفق شد با گل‌های کریم انصاری‌فرد در دقایق ۴ و ۶۱، علی کریمی در دقیقه ۶۸ و سعید دقیقی در دقیقه ۸۶ تیم مالدیو را در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۴ بر صفر شکست دهد.

در بازی برگشت که به میزبانی مالدیو برگزار می‌شد ایران با ارائه یک بازی ضعیف با نتیجه دور از انتظار ۱-۰ و تک گل محمدرضا خلعتبری در دقیقه ۴۵ تیم مالدیو را شکست دهد و در مجموع با نتیجه ۵-۰ به مرحله بعد راه یابد.

- مرحله اول گروهی

در مرحله بعد تیم ایران با تیم‌های قطر، بحرین و اندونزی همگروه شد در این مرحله که تیم ملی با قدرت حاضر شد توانسته در ۵ بازی خود با ۳ برد و ۲ تساوی صعودش را قطعی و بازی آخر با قطر در ورزشگاه آزادی در ۱۰ اسفند تشریفاتی شود ایران با ۱۱ امتیاز قطر با ۹ امتیاز بحرین با ۶ امتیاز و اندونزی با ۰ امتیاز در رده‌های ۱ تا ۴ قرار بگیرند تا الان صعود ایران و حذف اندونزی قطعی شده و صعود قطر هم تقریبا هموار شده‌است ایران در اولین بازی گروهی در استادیوم خانگی اش در شبی که به نظر میامد مردان کیروش کار سختی در مقابل اندونزیایی‌ها ندارند با دو گل جواد نکونام و تک گل آندرانیک تیموریان توانست اندونزی را که تماما به دفاع پرداخته بود و به تساوی قانع بود را با نتیجه ۳-۰ شکست دهد تا چهار روز آینده به سراغ تیم قطر در شهر دوحه برود. بازی با قطر که در نیمه نخست بی حرکت بود با تساوی به پایان رسید تا تمام چشمها به نیمه آخری بسته شود که بلکه فوتبال بهتری از دو تیم قوی فوتبال آسیا ببینند. نیمه دوم هم ناگهان با حملات ایران شروع شد تا در همان اوایل بازی ایران یک گل از حریف جلو بیافتد ولی قطریها که رازی به باخت خانگی نبودند بی مهابا شروع به حملات طوفانی از قلب دفاع ایران کردند تا بلاخره گل مساوی را بزنند. گرچه به نظر می‌رسید حق ایران برد بود ولی طرفین به تساوی قانع شدند. ایران در روز سوم این مسابقات میزبان بحرینی بود که ایران در صورت پیروزی تقریبا نصف راه رو می‌رفت اما ایران در این بازی هم از بحرین انتقام سختی گرفت هم خود را مدعی اصلی صعود به جام جهانی. ایران با شش گل جلال حسینی، هادی عقیلی، آندرانیک تیموریان، کریم انصاری‌فرد، غلامرضا رضایی و مجتبی جباری بحرین را در هم کوبید. ایران در چهارمین بازی خود و در اولین بازی برگشت رو در روی بحرین در منامه قرار گرفت و درپایان ایران و بحرین به تساوی ۱-۱ رضایت دادند بحرین در آخرین دقایق نیمه اول روی ضربه آزاد و دفع ناقص مهدی رحمتی به گل رسیدو توپ برگشت به دهانه دروازه فرستاده شد و گل به ثمر رسید اما این پایان کار نبود ایران حملاتش را شدیدتر کرد و در دقیقه ۹۳ روی ارسال جواد نکونام و ضربه سر قاضی به تیر و در برگشت مجتبی جباری گل تساوی را وارد دروازه بحرین کرد. ایران در ۴ روز بعد در جاکارتا رو در روی اندونزی قرار گرفت و در پایان ایران با نتیجه ۴-۱ اندونزی را شکست داد و کار راحتی در این بازی داشت گل‌های ایران را میلاد میداوودی مجتبی جباری غلامرضا رضایی و جواد نکونام از روی نقطه پنالتی به ثمر رساندند ایران در اخرین بازی خود در ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ با قطر به تساوی ۲-۲ رسید و به مرحله بعد صعود کرد. هر دو گل ایران در این بازی توسط اشکان دژاگه، هافبک فعلی تیم فولهام انگلیس به ثمر رسید و در نتیجه ایران راهی مرحله دوم گشت.

- مرحله دوم گروهی

ایران بازی نخست خود را در این مرحله، مقابل تیم ازبکستان در تاشکند با پیروزی ۱-۰ به پایان رساند اما در بازی دوم خود در ورزشگاه آزادی در مقابل قطر با نتیجه ۰-۰ متوقف شد.سپس ایران بازی یک باورنکردنی در مقابل لبنان انجام داد و در بیروت با حساب ۰-۱ نتیجه را به این تیم واگذار کرد. تیم ایران بازی بعدی خود در آزادی با حساب ۱-۰ کره جنوبی را شکست داد؛ اما در بازی بعدی خود در دور برگشت این رقابت ها با حساب ۰-۱ بازی را به ازبکستان در ورزشگاه آزادی واگذار کرد. در خرداد ماه سال 92، تیم ایران در بازی برگشت خود مقابل قطر ایران موفق شد با گل دقیقه 65 رضا قوچان‌نژاد میزبان خود را در ورزشگاه السد با نتیجه 1-0 شکست دهد.در بازی بعد، در روز 21 خرداد سال 92 تیم ایران موفق شد در ورزشگاه آزادی تیم لبنان را با نتیجه 4-0 شکست دهد تا بدین ترتیب گام بلندی برای صعود به جام جهانی 2014 برزیل برداشته باشد. آخرین بازی ایران در این رقابت ها در روز 28 خرداد 92 در شهر اولسان کره جنوبی مقابل این تیم برگزار شد.در این مسابقه، تیم ایران با تک گل رضا قوچان نژاد و با حساب 1-0 مقابل این تیم به برتری رسید و به عنوان سرگروه در گروه خود به جام جهانی صعود کرد.

تیم ملی فوتبال ایران

 

بهترین برد تیم ملی ایران

از سوی دیگر تیم ملی ایران در طول 71 سال گذشته دو بار توانسته است حریف خود را با شکستی دو رقمی بدرقه کند. پیروزی 19 بر 0 مقابل گوام در سال 1379 (مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002 کره - ژاپن) در تبریز و پیروزی معروف 17 بر 0 مقابل مالدیو در سال 1376 (مسابقات مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه) در دمشق. این دو دیدار پرگل‌ترین دیدارهای تیم ملی ایران نیز محسوب می‌شوند.

 

بدترین شکست تیم ملی ایران
بین اولین و دومین بازی ثبت شده تیم ملی ایران 105 ماه وقفه بوجود آمد .  دومین دیدار تیم ملی فوتبال ایران روز 7 خرداد 1329، در استانبول برگزار شده است. این دیدار دوستانه سنگین‌ترین شکست تاریخ تیم ملی فوتبال ایران بود  که با نتیجه 6-1 به نفع تیم ملی ترکیه به اتمام رسیده است. شایان ذکر است که تیم ملی ایران بار دیگر در سال 1337 و در رقابتهای آسیایی توکیو (1958) شکستی با اختلاف 5 گل را مقابل کره‌ جنوبی پذیرفته است.

- افتخارات تیم ملی فوتبال ایران

3 بار قهرمانی در جام ملتهای آسیا در سالهای : ایران 1962(1340) - تایلند 1972(1350) - ایران 1976(1354)

4 بار قهرمانی در بازیهای آسیایی در سالهای : ایران 1974(1352) - چین 1990(1368) - تایلند 1998(1376) - کره جنوبی 2002(1380) و 2 بار نایب قهرمانی در سالهای 1951-1966

4 بار قهرمانی در مسابقات فوتبال غرب آسیا در سالهای : اردن 2000(1378) - ایران 2004(1382) - اردن 2007(1385) - ایران 2008(1386) و 1 بار نایب قهرمانی در سال 2010
 

آخرین بروزرسانی: پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

 

نویسنده مطلب: رضا خانی

رضا خانی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...